Mé první barefoot sandály - huarache



Šiju, šiju si botičky…

Bare, bare, barefoot! Začalo to asi před dvěma lety (2015), když jsem P. koupila knihu Zrozeni k běhu. Sama jsem ji zatím nečetla, ale stále se k tomu chystám. No a pak to umocnil google a hledání různých hesel, skupiny na Fb a názory uživatelů. A tadáááá mé první barefoot botky jsou na světě. Věřte nebo ne, snažila jsem se opravdu hodně a sama jsem s výsledkem spokojená. Ještě jsem je sice netestovala venku (zrovna sněží), ale jakmile bude trochu tepleji, jdu na to a příspěvek aktualizuji.

Potřebný materiál:
Plotna adidas 4mm hrubá
Hovězí kůže třisločiněná
Paracord 3 metry
Lepidlo Pattex chemopren na obuv
Sponka
Sika kleště (tzv. sikovky)
Kladívko a hřebík
Papír a tužka či fix na obkreslení nohy




Nejdříve jsem si obkreslila nohy na papír, a poté spojila nejvyšší a nejširší body nákresu v ucelený tvar. Trošku jsem měla pochybnost o svém střihačském umění tak jsem pak okraj u každého nákresu trochu rozšířila, což se ukázalo jako dobrý nápad. 

Teď k bodům na tkaničky (popisuju pravou nohu, levou udělejte zrcadlově). Pravou nohu jsem přiložila na papírový nákres a udělala tečku mezi palec a ukazováček, další dvě tečky nalevo od palce v místě kotníku kolmo dolů a z pravé strany palce u kotníku další tečku. Tyty tři tečky by vám stačily na klasický úvaz. Ale já chtěla nějaký kompromis, proto jsem ještě přidala další a to v horní části chodidla. Nalevo od palce mírně nad jeho nejspodnějším kloubem, poté další mírně pod kloubem palce a další dvě tečky vedeme u malíčku nohy úplně stejně jako u palce. Takže mírně nad a mírně pod jeho spodním kloubem. Celkem tedy máme na plotně 7 teček pro tkaničku.


Vystřihnutý papírový nákres jsem obkreslila na gumovou plotnu a pak na ten samý na kůži. Pro jistotu jsem ještě přiložila nohu na nákres, jestli velikost sedí, a vystřihla. Na stříhání použijte ostré nůžky, usnadníte si tím práci.

Vystřižená adidas plotna
  
Vystřižená kůže

Přemýšlela jsem o dvou možnostech:

  1. Možnost byla že Paracord povedu jen pod kůží a když na ni nalepím Adidas plotnu, tak se neprošoupe. Ale tímto bych byla ochuzena o to vyzkoušet více úvazů. Takže jsem zvolila druhou možnost.
  2. Přilepila jsem obě části – gumu a kůži k sobě. Řiďte se podle návodu lepidla – je to jistější. Já jsem špatně aplikovala lepidlo do krajů, ale to lze opravit i dodatečně, tak žádný strach. Slepené dvě části jsem zatížila knihami (Vidíte, jak jsou knihy pro nás důležité?) a nechala cca tak 20 min. schnout. 

Teď přichází na řadu další část – kladívko a hřebík. Ti šikovnější mají děrovačku, ale šlo to dobře i protlučením hřebíku (doporučuji podložit nějakou dřevěnou destičkou). Když už máme slepenou koženou a gumovou plotnu k sobě, máme udělané dírky pro tkaničku, tak a teď už „jen“ tkaničku provléci.



Tento úvaz je tzv. kombinovaný, ale když se později rozmyslíte, můžete udělat úvaz klasický. Další jsem nehledala, ale určitě je jich více. Tak tedy postup úvazu pro pravou nohu:


  1. Nejdříve si propíchneme tkaničku sponkou a jako první budeme provlékat dírky u paty (vlevo i vpravo) shora dolů, takže konce budou u gumové plotny. Nohu mějte položenou na plotně tak, jako byste se obouvali.
  2. Poté oba konce zvedneme nahoru a obtočíme je jeden po druhém kolem provázku okolo paty  směrem dovnitř k noze. Obtočíme je takto 3x a položíme oba konce směrem ke špičce.
  3. Provázek na vnější strany nohy vezmeme a napříč přes nárt jej vsuneme do nejvyšší dírky u palce. Stejně tak to uděláme z druhé strany, tedy vnitřní, a vsuneme taktéž do nejvyšší dírky, ale tentokrát u malíčku. Obě tkaničky jsou opět a spodní straně botky.
  4. Ze spodní strany provlečeme tkaničky do dírek pod nimi – ano, zvlášť u palce a zvlášť u malíčku. A tkaničky jsou na vrchní straně boty. 
  5. Tkaničku, která vylezla u palce, dál povedeme křížem přes palec a provlečeme ji mezi palec a ukazováček. Tkanička je opět na spodní straně boty. A z tohoto místa ji provlečeme do dírky, kde již sice šňůrka je, ale potřebujeme ji mít nahoře pro úvaz. Provlečeme tedy tkaničku dírkou, která je nejvýše u palce.
  6. Tak a teď si nahoře u prstů můžeme udělat mašličku nebo uzlíky.
Šňůrka se sponkou a sikovky, kterými jsem šňůrku protáhla.

Zde jsem očíslovala postup úvazu podle předchozích bodů

A takto vypadá bota z horní strany a ze spodní.

Úvaz, který jsem použila lze dodatečně přitáhnout. Nejdříve jsem se bála, že jej budu muset vázat pokaždé, co boty obuji, ale vůbec to není pravda. Botku obujete raz, dva. Už se těším, až bude venku pěkněji a své botky vyzkouším.


Komentáře