No poo

Ingredience na mytí hlavy


Jak jsem se dostala k no poo

No poo, tedy metoda bez šamponu, není nic nového, nic závratného. Zkrátka si myji vlasy, ale bez šamponu. První článek jsem si přečetla už v roce 2015, kde se zpovídala nějaká cizinka o tom, že si myje vlasy sodou. Zajímavý nápad, říkala jsem si, že má odvahu a jaké to asi musí být? To jsem ještě netušila, že budu mít odvahu a dne 10.2.2017 to vyzkouším také.

Opět k tomu přispěla má zvědavost – jaký je to pocit si dávat na hlavu hmotu, která nepění? Jaké to musí být mít mastné vlasy, bude to vidět opravdu tak moc, jak si všichni myslí? Bude mě svědit hlava? A koneckonců k tomu přispělo mé rozhodnutí „udělat pár změn ve svém životě“, proč nezačít maličkostmi.

Dost vtipné mi bylo mé první mytí, když jsem nadšeně odkráčela do sprchy a v rukou jsem hrdě držela kelímek s moukou, trochou oleje a odvar z heřmánku. Ještě víc vtipnější bylo, když jsem se ve vaně odhodlávala hodit tu kejdu na hlavu. Zkuste to, prosím, alespoň jednou, tento pocit jen tak nezapomenete – ať už z toho budete mít jakýkoli pocit. No, musím ale říct, že po dvou a půl měsících no poo, jsem zatím nadšená.

Proč žitná mouka

Opět jsem pročetla mnoho článků o tom, proč je dobré se mýt sodou a proč je špatné se mýt sodou atd. Nejzajímavější byl pro mě názor, že je důležité se zajímat o pH pokožky hlavy, tak jsem se toho chytla. Pokožka hlavy je neutrální, jako celá kůže lidského těla. Lépe přijímá prostředky neutrální povahy než zásadité, či kyselé. Což je celkem logické, říkáte si. Ale kdo z nás si měří pH šamponu a dalších kosmetických preparátů, že jo. No a neutrální je také právě žitná mouka. Ano, sama jsem ji neměřila, ale chystám se. Tak proto jsem se rozhodla pro použití žitné mouky, zkrátka si myslím, že je dobré napatlat si na hlavu něco neutrálního. A jelikož nechci mít vlasy vysušené a doma používáme olivový olej jak do jídla, tak i na tělo, tak proto jsem přidala lžičku olivového oleje. A nakonec heřmánkový čaj – pro vůni a lesk.

Tento postup mi vydržel asi měsíc v intervalu co tři a co čtyři dny mytí. Bez výrazných změn – trochu se mi vlasy mastily, ale nemyslím si, že moc výrazně. Určitě jsem se nestyděla chodit ven. Ale pak se mi začaly objevovat lupy. Opět to vyřešil strýček gůgl a poradil využít tea tree olej. Ten máme doma také, tak proč ho nevyužít. Na lupy mi skvěle pomohl a problém byl vyřešen asi po druhém umytí. No a pak se objevil další problém, kterého si všimlo i mé okolí – elektrizující vlasy. Opět to značí nevyvážené pH. A to zase vyřešil jablečný ocet. Ten jsme v domácnosti neměli, ale už ano a je to skvělá věc do salátů, na hlavu, do čaje – na odkyselení organismu.

Můj bezšamponový recept

Takže když si jdu mýt vlasy, stále v intervalu co tři a pak co čtyři dny, tak to vypadá následovně.

Žitná hladká chlebová mouka s lžičkou olivového oleje – vlhkou hlavu vydrbu, spláchnu. Poté nastoupí tea tree olejíček 5-10 kapek smíchaných ve vodě, hlavu jím přeliji, vydrbu pokožku a nechám působit cca 10 min. a spláchnu. No a poté přeliji heřmánkovým čajem s polívkovou lžicí jablečného octa a zabalím do ručníku. Oplach jablečným octem lze udělat pak ještě jednou pro lepší rozčesávání, protože jablečný ocet funguje jako kondicionér a to výborně!
Jediné co mi chybí u no poo je vůně. Den po umytí mi vlasy voní už jemně, až skoro neznatelně. Voní po heřmánku a trošku po jablíčkách. I tento problém můžeme vyřešit přidáním éterického olejíčku – takový ten, co kapete do aroma lampičky. Vůně je výraznější. Ale ruku na srdce, jak dlouho voní vlasy po klasickém šamponu?

Co určitě stojí za zmínku – hřeben s kančími štětinami. Je to moc příjemný hřeben, který moje vlásky krásně rozčísne. Důležité u no poo je, že hřeben neplní pouze rozčesávací funkci, ale také funkci roztírání vlasového mazu po celé délce. Takže když máte mastnější vlasy, tak hezky rozetřít po celé délce, protože tak vlas hezky promažete. Hřeben musíte pěkně očistit. Dělám to tak, že projedu štětiny obyčejným mýdlem, rozmydlím, nechám chvíli a pak spláchnu vodou a nechám vyschnout. Zatím jsem maximálně spokojená.

Jaká je popularita no poo?

Za sebe říkám, že co se nemyji šamponem, mám lepší vlasy (na omak, na pohled jsou nadýchanější a mají objem a to třeba i třetí den) a určitě si toho všimlo i okolí. P. mi několikrát za sebou řekl, aniž by věděl, kdy jsem si hlavu myla, že mám vlasy umyté. A přitom to bylo v období ke konci – když jsem se hlavu chystala teprve mýt. Takže opravdu to nějaký efekt má. P. je skvělý, že mě od takových věcech neodrazuje a myslím si, že k této metodě přejde časem i on. Co se týče mého širšího okolí – po zkušenosti nedoporučuji se s tím chlubit. Já vím, že řeknete, že se není proč stydět a opravdu není! A taky jsem to s kamarádkami probrala, v dobré víře, že mi třeba poradí nebo že řeknou, že to zní dobře. Ooo, jak jsem se spletla. Proto za sebe říkám, že je dobré to neříkat. V jejich očích nejste někdo, kdo zkouší něco nového, co funguje a má to u vás úspěch, o který jste se chtěli podělit, ale vypadáte jako absolutní neandrtálec, co zacpává těstem odpad a pak se tím ještě chlubí (haha). Takže jestli stále váháte, tak se na to vykašlete a jděte do toho! A po hlavě!

 Co mám dále v plánu


V nejbližší době bych chtěla vyzkoušet oplach z kopřiv, je duben a tak je vhodná doba pro jejich sběr. Zkusím si je nasušit pro celoroční využití (a i jiné využití – do vývaru, do nádivek, jako čaj). Časem bych chtěla vyzkoušet pouze mytí vodou, i když bych asi z toho neměla takovou radost, ale jen vyzkoušet, jestli to vydržím. Když jsem se ptala babičky, která je kadeřnice, jak si dříve lidé myli hlavu (Ano, přiznám se, že jsem čekala, že řekne moukou, doufala jsem v to!), tak mi řekla, že pouze vodou nebo mýdlem. A je to tak, všimněte si - když se na internetu objeví nějaká nová metoda čehokoli, tak z 90% vychází ze zkušeností z dřívějších dob. Jen lidé už toho hodně zapomněli.

Komentáře