Peču, peču chléb


Jak jsem se odhodlala upéci chléb

V roce 2014 jsem se poprvé dověděla „něco o tzv. kvásku“. A tiše jsem začala závidět těm, co ten kváskový poklad mají doma. Ono upéct chleba a ještě kváskový, to dá práci, říkala jsem si. Jenže co čert nechtěl, letos jsem se o něj pokusila sama a to nejen upéct chleba, ale i o to udělat si sama kvásek.

Když to vezmu kolem a kolem narazila jsem na kváskovou mapu (Kvásková mapa) a moc mě lákalo si od někoho už hotový kvásek vzít. Ale pak nebyl čas, zapomněla jsem atd. No a teď nadešel čas se do toho pustit a udělat si kvásek sama. Tra-dá zvládla jsem to, díky Maškrtnici a panu Cuketkovi (ještě jednou díky). Díky za udržení tradice. Na jejich stránkách (viz odkaz výše) najdete jak udělat kvásek, jak se o něj starat a spoustu receptů nejen na chleba, ale i koblížky, buchty atd. atd.

Co mě k tomu přinutilo?

Upřímně – mé děti. Holky začaly futrovat rohlíky a cpát do sebe pečivo, což my sice jedli taky (a stále jíme), ale ony ty děti vás prostě přinutí „dělat věci lepší“. A tak jsem to musela zkusit, protože domácí je domácí (to mám od babičky). Nečekala jsem takovou mega odezvu, která se mi dostala. Svítící očička mých ratolestí a taky P., když jedli můj první chleba. Moc jim chutnal a od této chvíle nechceme jiný! Ještě musím říct, že mé první pečení bylo okolo letnic, takže jsem mohla hned potrénovat chlebíky na vaječinu. A další tra-dá povedly se!

Kde najít kvásek a kmínový chléb?

Teď si dovolím citovat Maškrtnici(Domácí kvásek) a její výrobu kvásku, který je rozložen do cca 4 dní. A tady tento chlebík jsem pekla úplně poprvé a za jeden týden jsem jich napekla hned pět kousků a úspěch je zaručen (Kmínový chléb). Časem určitě zkusím další chlebíky, na které se už teď moc těším. A nejen ty. Z kvásku můžeme udělat třeba i koblihy nebo preclíky – na netu je toho spousta.


I když v receptu nejsou žádná semínka, tak do těsta můžete přidat slunečnicová nebo dýňová semínka a další. A moc hezky vypadá kmín nebo právě ta semínka posypaná nahoře na chlebíku. Opravdu se nebojte – vůně chleba je úžasná, chuť nepopsatelná, kůrka je křupavá, střídka krásně pórovitá a nadýchaná. Tak snad jsem Vás, na kmínový chléb neboli Šumavu, nalákala.

P.S. Nezapomeňte chléb naříznout žiletkou, vypadá pak hezky rustikálně.


Kvásek z žitné mouky

Nakynuté těsto

Výsledný chléb

A další chléb se slunečnicovými semínky



Komentáře